2017: Gwiazdkowe przeboje w Radiu SZEPTEM

Cele projektu:

Głównym celem projektu było przygotowanie i wykonanie koncertu atrakcyjnego dla dzieci i ich rodzin. A ponadto:

  • przybliżenie radia jako medium, które uczy słuchania oraz stwarza specyficzną relację między mówiącym a słuchaczem;
  • zorganizowanie rodzinnej rozrywki z przesłaniem – dla chcących zatrzymać się na chwilę w pędzie przedświątecznych przygotowań;
  • kształtowanie nawyku udziału w kulturze;
  • wzbogacanie doświadczeń artystycznych dzieci, zarówno wykonawców koncertu, jak i dzieci na publiczności.

„Gwiazdkowe przeboje w Radiu Szeptem” był rodzinnym koncertem w wykonaniu Chóru dziecięcego MILLE VOCI i Grupy Wokalnej (absolwentek chóru) współtworzony z zespołem muzyków.

Występ poprzedzony był warsztatami m.in. na temat słuchania, radia jako medium komunikacji, pracy głosem, zachowania na scenie, pracy z mikrofonem, obchodzenia świąt Bożego Narodzenia oraz tworzenia jingli radiowych. Chcieliśmy dać dzieciom głos nie tylko poprzez piosenki. Wspólnie wymyśliliśmy własne Radio SZEPTEM (nawiązując do nazwy organizacji). Określiliśmy charakter i cechy naszej stacji. Celem było budowanie poczucia sprawczości u dzieci i uczynienia z nich współtwórców. Stworzyliśmy im przestrzeń do wypowiedzenia własnych obserwacji, poglądów, tworzenia jingli i zmyślonych, zabawnych wiadomości odczytanych później „na antenie”. Powstały też audycje o szczęściu, marzeniach, czasie spędzanym z rodziną, także o tym, co lubimy, a czego nie lubimy w   przygotowaniach do świąt. Dając uczestnikom głos do       wypowiadania się i    zgłaszania pomysłów na   idealne radio tworzone przez dzieci i dla dzieci, chcieliśmy zadbać też o emisję głosu. Ćwiczenia wokalne i     dykcyjne wprowadzały zarówno w świat radia, jak i świat chóru. Równolegle powstawały aranżacje kolejnych piosenek.

Kiedy nagraliśmy jingle, wiadomości, gotowi byliśmy, aby zaprosić naszą publiczność do    posłuchania nietypowego koncertu, a właściwie specjalnego programu radiowego. Każdy z utworów zapowiadany był tak, jakby robił to dziennikarz muzyczny w swoim autorskim programie. W repertuarze pojawiły się piosenki o tematyce świąteczno-zimowej, zarówno radiowe przeboje, jak i mniej znane kolędy w różnych językach, czy świąteczne piosenki Piccolo Coro dell’Antoniano w polskim tłumaczeniu. Słuchaczy staraliśmy się zachęcić, aby uczynili przygotowania do  Świąt Bożego Narodzenia czasem wyjątkowym, by nie zapomnieli o takich przyjemnościach jak kolędowanie z bliskimi. Konferansjer wykorzystywał interaktywne formy, rekwizyty i strój w celu uatrakcyjnienia wydarzenia dla najmłodszych widzów. Rozpoczął spotkanie od zwrotu “Wchodzimy na antetę”, przeprowadzał rozmowy w formie wywiadu z chórzystami, także osoby z widowni mogły ‘zadzwonić’ do studia z telefonu stojącego na scenie. Wykorzystane zostały nagrane wcześniej wywiady z dziećmi oraz jingle zmontowane z  dziecięcych wypowiedzi, okrzyków, onomatopei etc.

Cennym dla dzieci doświadczeniem była też współpraca z muzykami na żywo na koncercie i podczas prób. Wszystkie piosenki wykonane zostały na   żywo w autorskich aranżacjach naszych muzyków: Bartosz Ługowski (gitara), Maciej Chwała (fortepian), Janusz Rutkowski (gitara basowa), Dawid Sómlo (instrumenty perkusyjne), Mikołaj Tabako (trąbka).

Konferansjerka koncertu również nawiązywała do tematów poruszanych na warsztatach w treści oraz w formie (audycja radiowa). Wszystkie utwory zostały wykonane przy akompaniamencie muzyków na żywo w autorskich aranżacjach, w tym kompozycja jednej z uczestniczek najstarszej grupy. Forma koncertu jako audycji radiowej była nieoczywista, lecz publiczność przyjęła ją z entuzjazmem. Ten potencjał i narzędzia dają możliwość wykorzystania ich z inną treścią.

REZULTATY

Koncert był atrakcyjny dla dzieci i ich rodzin według 94,59% ankietowej publiczności. 98,53% chórzystów/ek lubi brać udział w tego typu wydarzeniach. 87,84% osób na widowni zgodziło się ze stwierdzeniem, że koncert był rodzinną rozrywką z przesłaniem i okazją do rodzinnego uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych, 95,52% chórzystów/ek przyznało, że na widowni były osoby z ich rodzin. Frekwencja była wysoka – na sali w której znajduje się 200 miejsc, zabrakło wolnych krzeseł. Widownię stanowiły osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy. Koncert był okazją do zaprezentowania nowych aranżacji znanych i lubianych piosenek zimowych i świątecznych przy akompaniamencie profesjonalnych muzyków. Projekt wpłynął na wzbogacanie doświadczeń artystycznych dzieci. Jedna ze starszych dziewcząt zaprezentowała swój własny utwór „Co za dzień”, skomponowany specjalnie na ten świąteczny koncert.

Rezultaty projektu zostały określone na podstawie badania ewaluacyjnego przeprowadzonego przez zewnętrzną ewaluatorkę Kamillę Gryszel. Jak wynika z raportu uczestnicy projektu dowiedzieli się więcej o radiu jako medium. Po zakończeniu działań 84,13% osób stwierdziło, że lubi słuchać radia (respondenci to dzieci i młodzież w wieku 6-12 – 57 osób i 13-16 lat – 10 osób). Podczas warsztatów dzieci dowiedziały się więcej o radiu, pracy radiowca, doświadczyły jej wymyślając własne radio i nagrywając audycje. Dzieci chętnie dzieliły się spostrzeżeniami o obchodzeniu świąt, o czym opowiedziały w jednej z audycji. Konferansjer zachęcał publiczność do dzielenia się przemyśleniami.

Nieoczekiwanym rezultatem projektu okazał się fakt, że nasze wymyślone Radio Szeptem, mające służyć tylko celom edukacyjnym i zabawie, stało się rzeczywistością. Przez tydzień działało jako radio internetowe i dotarło do nie znających nas słuchaczy z różnych zakątków świata. Prowadzili je wolontariusze – Jakub Lachowicz i Hanna Pudło.