Bajka muzyczna o stereotypach
i przyjaźni pomimo różnic…

„Dobry Wilk Teodor”

Posłuchaj fragmentów

Szukasz niecodziennego pomysłu na rodzinne popołudnie?
Mądrego prezentu dla dziecka 6-10 lat?


„Dobry Wilk Teodor” to bajka muzyczna, która porusza i prowokuje do dyskusji!

Wilk Teodor nie chce już być postrachem dzieci. Jeż ma marzenia, które są zupełnie „niejeżowe”. Obydwaj przekonują się, że przełamywanie stereotypów i bycie sobą wymaga odwagi… ale ze wsparciem przyjaciół wszystko jest możliwe! To wspaniała bajka o dobrym wilku i jego przyjaciołach.


Słuchowisko o Wilku Teodorze
Scenariusz: Katarzyna Kozłowska
Reżyseria: Bartosz Mazur

Obsada:
Bartosz Mazur (Wilk Teodor)
Joanna Jabłczyńska (Nietoperz Maciuś)
Żaneta Batory (Jeż)
Marta Chodorowska (Rosinka)
Przemysław Stippa (Puchacz 1.)
Janusz Nowicki (Puchacz 2.)
Maja Witek (Czerwony Kapturek)
Mirosława Olczedajewska (babcia Kapturka)
Alicja Fijałkowska (Rodzeństwo Maciusia)

Producent: Zofia Krystman
Wydawnictwo SZEPTEM
dla kogo: dzieci 6-10 lat


Opowieść dotyka tematu stereotypów w życiu dziecka, a także tolerancji i przyjaźni pomimo różnic. Inspiracją do jej napisania była piosenka „Wilk Teodor” z repertuaru włoskiego chóru Piccolo Coro dell’Antoniano, którą w polskiej wersji językowej wykonuje Chór Dziecięcy MILLE VOCI. 

Teodor, którego znamy z piosenki, nie jest zwyczajnym mieszkańcem lasu. Ma już dość swojej stereotypowej roli „złego wilka”. Postanawia znaleźć sposób, aby się z niej wyswobodzić. Jego spotkania z jeżem oraz nietoperzem Maćkiem ukazują nam różne sprawy w zupełnie innym świetle.

W słuchowisku wykorzystano piosenki z płyty Chóru MILLE VOCI „Pobawmy się dźwiękami z Zecchino d’Oro”.

  • Wilk Teodor (Lupo Teodoro) – sł. C.Spera, I.Navarra, muz. C.Spera, tł. X.Zawanowska, K.Olczedajewska  (2:56)
  • Naleśniki babci Niny (Le tagliatelle di Nonna Pina) – sł. i muz. G.M.Gualandi, tł. X.Zawanowska, R.Witek (1:40)
  • Czkawka (Il singhiozzo) – sł. M.F.Polli,  muz. GF.Fasano, tł. X.Zawanowska (0:55)
  • Dziwny punkt widzenia  (Un punto di vista strambo) – sł. i muz. F.Conforti, tł. X. Zawanowska (2:33)
  • Niech wiatr poniesie słowa (Lo scriverò nel vento) – sł. O.Z.Livaneli, G.Gotti, muz. O. Livaneli, tł. X.Zawanowska, (1:40)
  • Tysiąc głosów (Mille voci, una voce) – sł. M.Matusovskij, A.Testa,  muz. V.Sciainsky, tł. X.Zawanowska, R.Witek (1:15)
  • Taniec Rosinki (La danza di Rosinka) – sł. S.Mezzanotte,  L.Kos, muz. L.Kos, tł. X.Zawanowska (2:56)

Partnerzy:

Świerszczyk, Polskie Radio Dzieciom, Instituto Antoniano di Bologna, Istituto Italiano di Cultura

Data premiery: 4.09.2021


Książka była już inspiracją scenariusza koncertu MILLE VOCI. W roli Wilka Teodora wystąpił Bartosz Mazur, a jeża i nietoperza grała Zofia Krystman. Kostiumy zaprojektowała i wykonała Katarzyna Załęcka. Dzieci były zachwycone! Opowieść jest doskonałym materiałem na bajkę muzyczną, pełną dźwięków lasu, echa jaskini czy podmuchów wiatru, a także piosenek zaśpiewanych przez dzieci z MILLE VOCI, które uzupełnią opowieść.

Do nagrania zaangażowanych zostało 7 wspaniałych aktorów. Piosenki, wykorzystane w bajce pochodzą z płyty “Pobawmy się dźwiękami z Zecchino d’Oro”.


O autorze / Zespół

Kto wymyślił bajkę?

Katarzyna Kozłowska – nauczycielka języka francuskiego (XV LO im. N. Żmichowskiej) z ponad 25-letnim stażem, współautorka podręcznika „Zrozumieć innych czyli jak uczyć o uchodźcach” (Wyd. CODN, Warszawa 2001), autorka publikacji dotyczących nauczania dwujęzycznego, autorka licznych szkoleń dla nauczycieli m.in. dotyczących komunikacji, pracy z piosenką i tekstem literackim i wykorzystania dramy na lekcjach języka obcego, autorka muzycznego spektaklu dla dzieci „Ropuch i Tęcza” wystawianego  przez teatr Duo Impresso, laureatka konkursu „Bajki odczarowanki – odczarujmy dziecięce strachy” (luty 2018).

Inspirująca autorka ilustracji

Malwina Gryszel – uczennica VI klasy szkoły podstawowej.  Niezwykle twórcza i utalentowana młoda artystka. Uwielbia rysować, szkicować i zajmować się grafiką komputerową. Jej ulubionym malarzem jest Jan Matejko, a ze współczesnych twórców ceni Roberta Normana Rossa. Laureatka nagrody specjalnej w konkursie na ilustrację do bajki „Czy wilk się najeża, gdy spotka nietoperza?”

Kilka słów o Fundacji

MISJĄ fundacji jest rozwijanie twórczego potencjału każdego dziecka oraz kształtowanie jego wrażliwości na piękno. Prowadzimy działania służące odkrywaniu i rozwijaniu talentów oraz uczeniu współpracy i odpowiedzialności za siebie na wzajem.

Od 2010 pod skrzydłami Fundacji działa Pracownia Piosenki MILLE VOCI, która skupia dziś blisko 100 dzieci w trzech grupach wiekowych: Chór przygotowawczy 4-6 lat, Chór MILLE VOCI (6-12 lat) i grupa wokalna (12+). Próby odbywają się w Ognisku Pracy Pozaszkolnej Nr 1 ”Jordanek” na warszawskim Grochowie.

Na repertuar składają się utwory autorskie oraz polskie wersje piosenek włoskiego chóru Piccolo Coro „Mariele Ventre” dell’ Antoniano, którego poziom artystyczny stanowi dla nas ważną inspirację i wzór. W 2015 Chór wydał pierwszą płytę „Pobawmy się dźwiękami z Zecchino d’Oro”, na której znajduje się piosenka „Wilk Teodor” – inspiracja niniejszej książki.

Jak to się zaczęło?

Zakładając Fundację Poszukiwań Artystycznych SZEPTEM nie marzyłyśmy nawet o własnym wydawnictwie, ale owe poszukiwania artystyczne sprawiły, że nie mogłyśmy postąpić inaczej.

Zaczęło się od pomysłu, żeby porozmawiać z dziećmi o stereotypach. Wymyśliłyśmy warsztaty dla Chóru MILLE VOCI, wybrałyśmy piosenki, a następnie szukałyśmy sposobu, aby te cenne treści przekazać innym. Tak powstała BAJKA O DOBRYM WILKU autorstwa Katarzyny Kozłowskiej. Celem zmobilizowania dzieci do lektury ogłosiłyśmy konkurs na  lustrację do tej bajki. Prace były piękne! Jedną z uczestniczek jury wyróżniło nagrodą specjalną – Malwina Gryszel otrzymała możliwość zilustrowania całej książki. Praca konkursowa została wykorzystana na okładce niniejszego wydania.

…skoro Xenia Zawanowska przetłumaczyła piosenkę „Wilk Teodor” z repertuaru naszego ulubionego, wloskiego chóru  Piccolo Coro Mariele Ventre dell’Antoniano…

skoro stała się ona hitem wśród chórzystów i fanów MILLE VOCI…

…skoro zainspirowała nas do stworzenia projektu na temat stereotypów w oparciu o postać Wilka Teodora…

…skoro Katarzyna Kozłowska napisała tak mądrą bajkę, a Malwina Gryszel tak pięknie zilustrowała…

…konsekwencja mogła być tylko jedna – wydawnictwo.

Urzeczone mądrością i pięknem bajki chcemy podarować ją jak najliczniejszej rzeszy odbiorców z nadzieją, że im także przyniesie przyjemność i refleksję.

Wilk Teodor otrzymał nowe życie

Opowieść o Teodorze ma tak wiele teatralnych cech, że trzeba było to wykorzystać. Zdecydowaliśmy, że postacie z książki pojawią się na koncercie. Piosenki były przeplatane scenami z udziałem Wilka Teodora, nietoperza Maciusia i Jeża. W dialogach kryła się zapowiedź kolejnych piosenek lub komentarz bo nich. Nie zabrakło wyjaśnienia, czym są stereotypy.

Postaciom nadała kształt Katarzyna Załęcka. Odtwórcą głównej roli był Bartosz Mazur. W Maciusia i Jeża wcieliła się Zofia Krystman.

Katarzyna Załęcka – studiowała scenografię na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i na berlińskiej Weissensee Kunsthochschule. Zdobyła bogate doświadczenie jako scenograf i kostiumograf zajmując się zarówno projektami teatralnymi, jak i filmowymi. Od 2018 roku związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. W 2016 roku przygotowała scenografię i kostiumy do spektaklu Boeing, boeing (reż. Witold Mazurkiewicz) w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Zaprojektowała w stołecznym Teatrze Soho scenografie do spektakli Księżycowy chłopiec (reż. Igor Gorzkowski) oraz Anonim (reż. Karolina Kowalczyk). Jej pracę można również zobaczyć w nagradzanym na festiwalach filmie produkcji Studia Munka Ukołysz mnie (reż. David Tejer) z 2018 roku. Współpracowała także przy filmach krótkometrażowych i teledyskach.

Bartosz Mazur – aktor i instruktor teatralny. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie oraz kurs pedagogiczny w Instytucie Doskonalenia Kadr Pedagogicznych. Członek Stowarzyszenia Studio Teatralne Koło. Współpracował z Lubelskim Centrum Kultury oraz Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Działa w obszarze edukacji kulturalnej. Prowadzi warsztaty teatralne z wykorzystaniem metod aktorskich pracy. Zachęca młodych ludzi do oglądania spektakli teatralnych. Dyskutuje z nimi na temat sensu oglądanego spektaklu. W pracy z dziećmi i młodzieżą wykorzystuje wchodzenie w rolę, aby w bezpieczny sposób uczestnicy mogli przeżyć różne emocje, przyjąć różne punkty widzenia i zastanowić się co dla nich znaczą. Wykorzystuje ćwiczenia aktorskie i działania parateatralne do budowania grupy. Warsztaty opiera o techniki wyobraźni, improwizacji oraz techniki mowy i emisji głosu. Dla grup, które prowadził stworzył dziesiątki scenariuszy, które także reżyserował.